AvVinklat

En blogg med avsikt att objektivt försöka nyansera och komplettera artiklar
och texter med tidigare utelämnade fakta så att hela bilden kommer fram.

Polisen deltar i streetrace

Kategori: Allmänt

Nu är den här nyheten lite gammal men minns ni för några månader sedan när både Expressen och Aftonbladet slog på stort angående att polisen deltog vid en start vid ett olagligt streetrace? Minns ni hur media attackerade polisväsendet och närmast ville slakta de inblandade poliserna och deras chefer?

Minns ni hur illa det såg ut?
Men vad såg ni.. egentligen?

Ta en titt på filmen en gång till och fortsätt sen gärna att läsa:
http://www.expressen.se/tv/nyheter/se-nar-polisen-hamnar-i-ett-olagligt-streetrace/
 
Så vad är vinklingen då? Varför tar jag upp denna nyhet?

Vi kan börja med vad som står i Expressens text:
I stället för att skingra folksamlingen kör polisbilen upp jämte en silvergrå Hyundai, nickar till arrangören, väntar på signal – och kör i väg. "De log åt den andra föraren och gasade för fullt. Det är ingen tvekan om att de visste vad det var frågan om", säger ett vittne. Filmmaterial visar att polisbilen vann. "Jag var snabbare i väg, men vågade inte köra snabbare än femtio", säger den andre föraren till Expressen.se.

Vi tar det steg för steg och jämför med filmen.

I stället för att skingra folksamlingen kör polisbilen upp jämte en silvergrå Hyundai
Då filmen inte börjar förrän polisbilen kör fram så vet vi ju inte vad som hände innan och om polisen gjort eller inte gjort försök till att skingra folksamlingen. Varför väljer då media att skriva att de inte gjorde det? Vittnesuppgifter eller uttalanden tycks inte styrka detta påstående.

nickar till arrangören
Möjligtvis ett påstående av ett vittne men det sägs inte ett dugg var informationen kommer ifrån.

väntar på signal – och kör i väg

Ingen signal kan synas på filmen.

De log åt den andra föraren och gasade för fullt
Detta kan vi enkelt se på filmen att det inte stämmer. Polisbilen accelererar mycket lugnt. Gör en helt normal start skulle jag vilja påstå.

Filmmaterial visar att polisbilen vann
Vann vad?


Så varför tar jag det här steg för steg? Varför fokuserar jag på såna här småsaker?
Jo, för att det kom fram sen nån dag senare att ALLA påståenden om det inträffade var påhittade.

Det ni fått höra av mig stämmer inte. Polisen har rätt med vad de sagt. Vi är ett gäng grabbar som gillar att gasa bara. Jag ville bara jävlas med polisen. Jag accelererade upp så det skulle se ut som att jag "raceade" mot polisen. Jag var orolig att de skulle stanna mig eftersom det är stoppförbud på den vägen. Jag deltog inte i något race. Jag har blivit nedringd av medierna, nu vill jag bara andas och ta det lugnt

 
Så vad hände sen när media fick reda på att informationen var falsk och att de hade blivit lurade? Jo man skrev faktiskt en artikel med den nya informationen... men man kunde ändå inte låta bli att lägga till info på slutet om att det är oklart vilken version som är den korrekta och att en anmälan om att polisen begått tjänstefel har lämnats in.

Men ok, det låter ju ändå ganska bra, eller hur?
Problemet är bara att dementiartikeln är en av ca 20 artiklar om händelsen och INGEN AV DE ANDRA länkar till dementin. Filmen ligger fortfarande uppe utan att man ens lagt på en textremsa om att de vittnesuppgifter man citerar i filmen har visat sig vara falska.

Så när folk googlar "streetrace" och "polis" så kommer man till filmen, man ser filmen och man hör vad som påstås om polisens dåliga handlande... men ingenstans kan man ta sig vidare för att få reda på vad som egentligen ägde rum. Det är en återvändsgränd och man måste aktivt söka för att få reda på att filmen ljuger.

Jag skickade därför ett mail till den berörda journalisten och frågade:
"Jag undrar bara när tidningen har för avsikt att be om ursäkt till Polisen över att man skrivit artiklar innehållande 100% felaktig information och därmed baktalat både polismän och kår i den här Streetrace-ankan. Det må vara så att ni blev lurade att skriva artikeln men till syvende och sist så är det era ord som publicerades och ert ansvar att inte sprida desinformation oavsett anledning."

Jag fick svaret:
"Bolag och myndigheter kan som kanske bekant aldrig utsättas för förtal, endast enskilda. Vi har i detta fall direkt redovisat den information vi fått tillgång till."

Vilket i korthet betyder: "Det är inte vårt problem att vi hjälpt till att sprida felaktig information och det är inte vårt ansvar att se till att den bilden korrigeras"

Vilket styrker min tes: "Att utelämna information är också att vinkla"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: